בלוג

תיווך בעסקאות סמים

רשויות החוק והמשפט בישראל נלחמות בסמים. המלחמה בסמים מתייחסת לכל המרכיבים והשלבים בשרשרת הסמים, החל מייצור והפקה, גידול, תיווך, יבוא וסחר בסמים ועד לשימוש ואחזקה. בעבירת תיווך סמים, אסורה גם היא על פי החוק בשל היותה האמצעי המחבר בין הצדדים. עורך דין פלילי שלומי ביזק מסביר על עבירות תיווך סמים במאמר שלפניכם.

עבירות תיווך בעסקאות סמים, סחר בסמים.

מה נחשב לעבירת תיווך סמים?

סעיף 14 לפקודת הסמים המסוכנים קובע כי תיווך בסמים הנו עבירה פלילית חמורה, בין אם מקבל המתווך תמורה (אפילו אם מדובר בחלק מסמים), ובין אם מדובר בתיווך ללא תמורה.
ענישה בגין תיווך בעסקאות סמים.

הענישה המרבית בגין תיווך סמים מוגדרת כעד 20 שנות מאסר. על כן עצם התיווך בעסקאות סמים נחשב בעיני המחוקק בעבירה פלילית חמורה.
מלבד לענישה זו, רשאי בית המשפט להורות על סנקציות נוספות, למשל: שלילית רישיון נהיגה, חילוט רכוש, עבודות שירות, מאסר על תנאי, עבודות לתועלת הציבור וקנסות. בנוסף לענישה קיים גם רישום פלילי המכתים את עתידו של האדם ומלווה אותו בהמשך דרכו.

רישום פלילי עשוי להוות מכשול לאדם בבואו להגשת מועמדות למשרות מסוימות, קבלת אשרה למדינות אחרות, קבלה למקומות תעסוקה (מקצועות הרפואה, אנשי חינוך, יוצאי השקעות, קבלנים, שירותי תיירות, הדברה ועוד), שלילת רישיון עיסוק בחשמל, נהיגה ברכבי חילוץ ועוד.

תיווך בעסקאות סמים – הלכה למעשה

שימו לב, הנאשם יחשב כמתווך רק אם הסם לא עבר דרכו, אלא אם החשוד שימש כמחבר בין שני הצדדים, בין ספק הסמים לצרכן. למשל, באמצעות שליחת הודעות, קביעת פגישה בין הצדדים, וכו'. לאור ניסיון בתיקים מסוג זה, לא אחת קורה כי המתווך כלל אינו קיבל תמורה כלשהי כלשהי בעבור התיווך.

יתרה מכך, אין הכרח שהעסקה אכן תתממש בכדאי להרשיע, שכן העבירה היא בעצם התיווך ולא בהעברת הסם לידי הצרכן. אולם, בכל הנגוע לתיווך סמים, החוק נותן משמעות לכוונה הפלילית (יסוד הנפשי). כלומר אם האדם לא ידע שמדובר בסמים למשל אם העביר תיק שקיבל מידע שגוי לגבי תכולתו, או שהטמינו סמים על גופו מבלי ידיעתו (למשל, במעיל), יהיה ניתן לטעון בגין כך בבית המשפט.
יחד עם זאת, באם יוכח כי מי שהעביר את חבילת הסמים "עצם עיניו" לאפשרות כי מדובר בסמים, ניתן יהיה להאשימו בסחר.

צרו קשר
אנחנו כאן בשבילכם

אני עומד לרשותכם 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. אשמח לענות על כל שאלה, לתמוך, ללוות ולהסיר מכם טרדות ודאגות. אעשה את כל הדרוש על מנת לעמוד בציפיותיכם, ובטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, לשביעות רצונכם. הינכם בידיים טובות ומקצועיות! השאירו פרטים ואחזור בהקדם.